2013. március 16., szombat

SFI : pipa!

Sűrű, nehéz két hónapon vagyok túl. Január 20-án kezdtem bele az SFI -be, a bevándorlóknak szervezett ingyenes nyelvtanfolyamba. Annyi előnyöm volt, hogy itthon amikor időm engedte, már foglalkoztam a nyelvvel. De ez csak a minimálisnál is kevesebb szókincshez és leginkább az egy kukk megértéséhez volt elég. Megszólalni nem is tudtam. Szerencsémre a tanár aki a beiratkozásnál beszélt velem, adott egy esélyt és betett a haladó csoportba, erről már írtam itt. Ekkor én a Mål 1 könyvnél jártam, a csoport már vígan forgatta a Mål 2-t. Az oktatás heti négy nap délelőtt zajlott, ami annyit jelentett számomra, hogy minden nap délután folytattam vagy a suliban vagy itthon. Reggel a buszon szavakat tanultam, este az ágyban még feladatokat oldottam meg, minden időt kihasználtam.

Egyszer csak spontán megíratták velem a C szint záróját, ami olyan jól sikerült, hogy két héttel később megírhattam a D szint záróvizsgáját is. Ami az utolsó, és ha sikerül, akkor mehet az ember tovább egy másik képzésre, a SAS-ra. Kaptam egy lehetőséget, miszerint ha a vizsga fele meglesz, akkor párhuzamosan az SFI-vel elkezdhetem a SAS-t. Ez azért fontos, mert a SAS (svenska som andraspråk = svéd mint második nyelv) csak háromszor indul egy évben. Erre már lehet felvenni minimális ösztöndíjat is és aki akar annak diákhitelt is.
Olyannyira éltem a lehetőséggel, hogy végül levizsgáztam múlt héten teljesen a D szintből és hétfőn kezdem a SAS-t, nem kell mellette az SFI-t is csinálnom. Két hónap alatt, rengeteg, sőt, még annál is több tanulással, megközelítve a végkimerülés állapotát, de sikerült.

Ígértem, hogy írok a vizsgarendszerről, tehát:
Négy részből áll a vizsga.

  1. olvasás: két tesztet kell kitölteni írott szöveg értelmezése alapján.
  2. hallgatás: magnóról hallgatás alapján kell kitölteni a tesztet, mindent kétszer mondanak el
  3. írás: C szinten egy, D szinten kettő fogalmazás, adott témában, adott szempontok alapján
  4. beszéd: nálunk ez trükkös volt, nem a vizsganapon, hanem csak egy sima csoportos beszélgetésen teszteltek minket. Aki nem volt elégedett a beszéd minősítésével a vizsgalapon, az a vizsganapon még spontán húzhatott egy témát.
Igazából nem csak a vizsgán szerzett eredmények a mérvadóak a végítéletnél, a tanárok személyes tapasztalatai is sokat nyomnak a latban. Azt hiszem ez így a legkorrektebb. Mert lehet, hogy nincs jó napod, vagy nagyon izgulsz éppen, de az is lehet, hogy éppen extra könnyű a téma és igazából nem is vagy annyira jó. Mindegy, igazából nem számít sehova, mindenkinek saját magáért kell tudnia a nyelvet.

És egy kis érdekesség az SFI iskolarendszerről! Jó tudni, hogy nem csak állami iskolákon keresztül lehet tanulni, magániskolák is szerveznek ingyenes SFI tanfolyamokat. Hacsak nem ajánlja egy jó ismerős a saját tapasztalatai alapján, akkor ne válasszunk maszek sulit! Ugyanis a tanárok a fizetést a sikeres vizsgák után kapják, így pl. a mellettünk lévő kommunben lehet szótárt használni a vizsgákon!?!?! Ugye ez nyilván meg sem közelíti a színvonalas oktatás fogalmát... Tehát aki teheti, a kommun saját képzésére jelentkezzen, még ha talán többet is kell utaznia majd a suliba. Megéri.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...