2012. november 23., péntek

Infohalmaz

Amikor eldöntöttük, hogy Svédország a cél, nem volt egyszerű dolgunk. Egy új élet elindításához sok mindenre szükség van. Nagyon sok múlik azon, mennyit tudunk arról mi vár ránk. Nem könnyű döntés, pláne amikor le kell ütni az entert az odaútra szóló jegy megvásárlásánál. Még otthoni, de kinti idegi állapotunkon, sőt a helyes döntés meghozásában és a tervezésben is sokat számít az információ. Nehéz volt megtudni teljesen alap információkat is, de szerencsém volt és páran ismeretlenül is elláttak vele.
Egyszer megígértem  hogy ha majd az itteni ügyintézés vége felé közeledek, összefoglalom. Első körben az ügyintézés menetét, majd minden mást is, anyagiakat, lakáskeresést, munkakeresését, suli-ovi intézést, és ami még jön, hátha segítségére lesz másoknak.
Tehát az egy éves procedúra röviden:

Az elsődleges cél a svéd személyi szám megszerzése. Enélkül semmit nem lehet csinálni, mert hiába EU, persze vállalhatunk munkát, nade senki nem ad ha nincs szám. Kivétel igen kevés. A feltétele egy bejelentett egy évnél hosszabb munkaszerződés (viccesek a svédek) és egy bejelentett (!!) lakcím, amit szintén nehéz találni. A personnummert az adóhivatalban, Skatteverketben kell igényelni. Nagyon kedvesek, több ember is van aki segít kitölteni a papírokat, de ennél többet ne kérjünk. Mint mindenhol eddigi tapasztalatom szerint, itt is mindenki mást mond, valahogy mintha nem lennének mindannyian teljesen tisztában azzal amit csinálnak. Éppen ezért ha valóban lakcímmel és jó szerződéssel érkeztünk, majd két hét múlva a postaládában mégis elutasító levelet találunk, menjünk vissza mintha sosem jártunk volna még ott, és kezdjük elölről. Vagy ha két három hét után sincs válasz, menjünk be érdeklődni. Van hogy elfelejtik az ügyet, mi is jártunk már így máshol, a svéd ügyintézőkre én a szétszórt jelzőt gondolom a legtalálóbbnak, amit igyekezzünk humorral megélni, nem könnyű...

Ha megvan a personnummer, akkor hurrá! Irány a bevándorlási hivatal, a Migrationsverket. Ide három hónapon belül kell leadni az igénylést. A munkaszerződés kell ide is. Amit a postástól várni kell az az uppehållsrätt. EU állampolgároknak ez a megnevezés a jó.
A svéd ügyintézés csúcssebessége igen gyatra, ezért mire ezzel is megvagyunk, talán már fél év is eltelt. Nem a legviccesebb idegi állapot amiben az ember ilyenkor él, de ha a fene fenét eszik sem lesz gyorsabb. A bürokrácia szerintem a legtöbbször a hozzá nem értés és a hihetetlen stresszmentes életfelfogásból ered. De legalább nem rosszindulatból.

Szóval ha megvan, akkor következik az egészségbiztosító, a Försäkringskassan. Regisztrálás, illetve az igény leadása és várakozás...

Ezzel egy időben ismét el kell menni az adóhivatalba, de most már személyi igazolványt csináltatni. Illetve először egy csekket kérni és azon befizetni 400 koronát. Legolcsóbb a Forex Banknál, máshol a többszörösét kérik. És hogy miért nem utalunk?

Nos, mert ha kb két hónap után kész a személyi igazolványunk, akkor ezzel már nyithatunk bankszámlát. Enélkül nem. Egy ideig elhittem, hogy nekem is lehet szerencsém és próbaszerűen ostromoltam a bankokat, de sehol nem voltak hajlandóak nyitni egy nyamvadt folyószámlát sem. Na jó, amikor már kilenc hónapja adóztam az országukban és extra sokat várakoztattak a személyivel, akkor egy bankban végre belátták, hogy ez nem túl logikus, pláne hogy számlát azt rezzenéstelen arccal tudtak küldeni. Kilenc hónap...

És ha az egészségbiztosítónál is tagok lettünk időközben, akkor csattogjunk vissza ha van gyerekünk és máris kérhetjük a családi pótlékot új országunkban, és ha szerencsések vagyunk, mielőtt letelne az első év, az is megérkezik, és végre kipipálhatjuk az ügyintézést :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...